Beszéljük a koraszülésről

Anyatejes táplálás koraszülés esetén

2019. május 23. - RáczBetti

Amikor egy édesanya anyatejjel táplálja gyermekét, az maga a csoda. De mi történik koraszülés esetén?

 

 anyatejes_taplalas_koraszules_eseten.png

Emlékszem, eltökélt szándékom volt várandósként, hogy szoptatni fogom a gyermekemet. Bármi áron. Hiszen ez az élet- és a természet rendje, nem történhet másként a mi esetünkben sem. Aztán mikor megszületett a fiam és a kezembe nyomták a poharat, hogy "anya tessék fejni", azt sem tudtam mitévő legyek.

Nem tudtam mi a helyes technika. Nem tudtam milyen mennyiség a normális. Nem tudtam miért is jó igazán. Azt hiszem nem tudtam én semmit. Rá kellett jönnöm, hogy koraszülés esetén nem úgy mennek a dolgok ahogyan megálmodtam; hogy csak mellre teszem a gyereket és mosolyogva nézem hogy békésen szopizik.

 

adorable-baby-child-35446.jpg

fotó:pexels.com

Ehelyett kínkeservvel, gépiesen nyomkodtam a mellemet órákon át, hogy kicsikarjak néhány csepp, aranyat érő tejet. Kezdetben a napjaim csak erről szóltak. Fejtem, majd vittem a gyermekemnek, vele voltam amíg lehetett, majd fejtem, vittem, fejtem, vittem ... 

Nagyon sokszor éreztem azt, hogy feladom. De amikor láttam, ahogy (a szondán) odaadják neki, újabb lendületet kaptam egy következő fordulóhoz. Később, mikor jobban lett a fiam, szoptatási tanácsadó javaslatára - akit én kerestem meg - szinte állandóan a mellemen volt.  Végül két éves koráig tudtam szoptatni.  

Nem, nem volt könnyű. Hiszen volt amikor egyetlen egy csepp tejet nem tudtam kicsikarni magamból. Volt mellgyulladásom nem is egyszer. A lelki oldaláról nem is beszélve. De így visszatekintve, ennyi évvel a hátunk mögött, azt tudom mondani, hogy megérte. Minden egyes perc, minden egyes csepp.

Viszont a mai tudásommal már másként cselekednék. Igyekeznék még a várandósság alatt felkészülni minden eshetőségre. Szoptatási tanácsadó segítségét kérném már a kezdetek kezdetén és nem várnék olyan sokáig. Nem érezném magam rossz anyának azért mert valami nem megy.

baby-21167_1920_1.jpg

fotó:freepik.com

Mert erről is szó kell essék. Hiszen van olyan, amikor tényleg nem megy. Legyen bármi is az ok, el szeretném mondani Neked, hogy éppen olyan csodás édesanya vagy mint az, aki szoptat. Igen fontos, de annyira nem, hogy emiatt összeomolj lelkileg és marcangold magad, akár egy életen át.

 

A jó anya nem abban méretik (szerintem), hogy valaki szoptat-e vagy sem.

És igen tudom, ez a vesszőparipám, de erről is érdemes beszélgetni valakivel. Sokat segít, hidd el.

 

Miért fontos az anyatej a koraszülött babának?

 

Azt tudtad, hogy az egyik leghatékonyabb fegyver a koraszülöttek betegségeinek megelőzésére a szoptatás? Ennek alapján az ajánlás pedig az, hogy minden koraszülött kapjon anyatejet!

Azonban tudnod kell, hogy koraszülőként ez nem mindig olyan egyszerű. Hatalmas küzdelem az anyatej mennyiségének fenntartása, hiszen a babád el van választva Tőled, hatalmas a stressz, ami nem kedvez a tej termelődésének.

Ilyenkor fontos, a megfelelő fejési módszerek/technikák elsajátítása. Ezzel ugyanis fenntartható az anyatej mennyisége. Általában ehhez kellő támogatást kapsz a kórházban, jó esetben szoptatási tanácsadóval is van lehetőséged konzultálni. De ha egyik verzió sem adott, Te magad kérj segítséget!

Hiszen honnan kellene tudnod a fejés mikéntjét? Kellő információval, megfelelő támogatással jó eséllyel táplálhatod majd anyatejjel a gyermekedet. De ha már a várandósságod alatt szerzel ismereteket, még hatékonyabb lehetsz.

És még egy fontos tényezőről ne feledkezzünk meg. A Stressz!!!!

Tovább segíti a tej termelését, ha beszélgetni tudsz a történtekről, ha lelkileg sikerül kicsit stabilizálódnod. Egy barátnő, egy családtag is lehet támasz, a lényeg az elfogadó attitűd, az értő figyelem. De szükség esetén szakember segítségét is kérheted. Sőt, én az javaslom kérj is.

Hiszen a tej elapadásának egyik leggyakoribb oka az, hogy nem ismerjük fel vagy nem kezeljük az (óriási) stresszt megfelelően.

 

golden_masolata_2.png

 

Milyen előnyei vannak babádra nézve a szoptatásnak

 

Az anyatejnek:

- magas a fehérje és energia tartalma, tehát fontos táplálék forrás;

- sok-sok immunsejtet tartalmaz, ami véd a fertőzésektől;

- megelőzhetőek a koraszülöttséggel járó súlyos betegségek (ROP, NEC, BPD, PVL, CPI), ezek kialakulásának esélye csökkenthető.

 

Fontos tudni!

 

- az anyatej mennyisége hatékonyan növelhető a gyakori szoptatással;

- a szülés után mihamarabb kezdj el fejni;

- szerencsés lenne, ha a szonda kivétele után, egyből lehetőséged nyílna a szoptatásra;

- először nagyjából 2 kg-osan van lehetőséged a babádat megszoptatni.

 

Kérdezz, konzultálj a kórházi személyzettel! Így válaszokat kapsz és megnyugszol majd Te is.

 

Amit biztosan és tapasztalatból mondhatok, hogy sok-sok türelemre lesz majd szükséget, hiszen egy koraszülésnél még küzdelmesebb az út a babának és a mamának egyaránt.

 

 

További infókat pedig itt találsz a témával kapcsolatban

 

Koraszülöttek anyatejes táplálása - Melletted a helyem Egyesület

La Leche Liga Magyarország

A szoptatás Női művészete

A koraszülöttek szoptatásáról - Melletted a helyem Egyesület

 

 Ha pedig csatlakoznál egy remek közösséghez, kövesd Instagramon az @anyatej oldalt!

 

the_best-2_4.png


 

Nagyon sok erőt és kitartást kívánok az előttetek álló úthoz.

Örülnék, ha megosztanád ez irányú tapasztalatodat és mesélnél, hogyan élted meg, milyen hatással volt rád és gyermekedre. Ezt megteheted csatlakozol zárt közösségünkhöz a Facebookon, vagy a kicsit interaktívabb Instagram közösségünkhöz.

Ha pedig jobb' szeretnéd, írhatsz emailt is a beszeljunkakoraszulesrol@gmail.com email címre.

 

motherhood_kfhjdsyjfv_1.png

 

Fontos!

Ez a blog informáló jellegű. Saját véleményemet, tapasztalatomat, az általam gyűjtött- és fontosnak tartott ismeretanyagot tartalmazza.

Ha észrevételed vagy javaslatod van, kérlek oszd meg velem a beszeljunkakoraszulesrol@gmail.com email címen.

 

Forrás:

Melletted a helyem Egyesület

La Leche Liga Magyarország

WHO breastfeeding

WHO Premature baby

A bejegyzés trackback címe:

https://koraszulottek.blog.hu/api/trackback/id/tr6014828366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása