A koraszülött és beteg újszülött babák ellátása komplex folyamat. Ha a gyermek olyan körülmények között jön világra, ahol szoros, intenzív terápiás figyelése és ellátása nem biztosított, akkor mentésre van szükség.
A legközelebbi koraszülött osztályra történő szállítás azonban kockázatosabb feladat, mint elsőre gondolnánk.
A speciális szállítást különlegesen kialakított mentőautóval végzik: ezek a zöld színű matricát viselő koraszülött mentők.
Ilyen mentőautót szerencsére csak nagyon ritkán látni balesetek helyszínén. Feladatainak 80%-át a kis betegek kórházak közti szállítása teszi ki
Felszereltsége közé tartozik a szállító inkubátor, a gyengéd lélegeztetésre alkalmas lélegeztetőgép és a speciális felszínű újraélesztő asztal, ami alulról melegíti a babát.
Az autóba olyan speciális berendezések vannak szerelve, mint az oldalszelet kompenzáló automatika, ami a jármű felborulást gátolja. Mégis van úgy, hogy a mentő szirénázva, de csak lépésben halad.
Kattints a képre!
Ilyenkor egy nagyon fiatal élet van veszélyben.
A koraszülött babák kórházba szállítása során mindent el kell követni a szállítási trauma csökkentésére, mert e hatások összeadódnak és a gyermek életfunkciói romlanak.
A 37. hétnél korábban született babának ugyanis még éretlen a központi idegrendszere és a tüdeje, gyengék a légzőizmok és sérülékenyek az agyi erek, ezért keringési zavart, agyvérzést vagy koponyaűri vérzést okozhat a rázkódás, a lassítás, gyorsítás vagy egy hirtelen fékezés.
A tüdő fejletlensége miatt a leggyakrabban előforduló súlyos légzési elégtelenség (respirációs distressz-szindróma) esetén a mentőautó legfeljebb 40 Km/h sebességgel haladhat. Megkülönböztető jelzéseit ilyenkor azért használja, hogy a folyamatos, egyenletes haladása biztosított legyen.
A lassan haladó mentőautót tehát ugyanúgy minden esetben előre kell engedni és fokozottan ügyelni kell arra, hogy a közlekedők ne kényszerítsék a mentő sofőrjét hirtelen irányváltásra vagy intenzív fékezésre.
Magyarországon világszínvonalú a koraszülöttek mentése
A koraszülött mentőautók (szaknyelven neonatológiai rohamkocsi, azaz „mNICU”) évente átlagosan 7-8000 feladatot hajtanak végre. A Koraszülött Centrum közös fejlesztése alapján készül és a többi sárga színű társához hasonlóan a finn-magyar Profile cég kistarcsai gyárában rakják össze. Ezek az autók eredetileg kisáru-szállítóként látják meg a napvilágot, majd a Profile műhelyében alakítják át őket mentővé.
Fotó: Beier Balázs
Különböző megerősítések kerülnek bele: először kap egy elválasztó falat, ami elválasztja a vezetőfülkét és a betegteret, valamint bukókeretként is funkcionál. Borulás vagy ütközés esetén ez védi meg a járművet attól, hogy összerogyjon.
Ez után hang- és hőszigetelés kerül az autóba, majd helyükre kerülnek a padló- és oldalfal megerősítések. Egy karambolnál ezeknek kell kibírniuk a legnagyobb terhelést.
Az autó tetejét levágják és egy magasabb, kompozit erősítésű műanyag tető kerül rá. Helyükre kerülnek az ülések, a hordágy és véglegesítik a belső kialakítást. Végül a zöld matricák felragasztásával életre kel a koraszülött mentő.
A végeredmény egy világszínvonalú mentőautó, amely Budapesten vagy az ország 8 vidéki koraszülött centrumának valamelyikében teljesít szolgálatot napi 24 órában. Az egységek 2-3 percen belül riaszthatóak, ami sokkal gyorsabb, mint a legtöbb nyugat-európai országban.
A koraszülött mentők évente 7-8000 feladatot hajtanak végre, nekik köszönhetően Magyarországon jelentősen csökkent a koraszülött babák halálozási aránya.
Fontos!
Nem vagyok szakértő! Ez a blog informáló jellegű. Saját véleményemet, tapasztalatomat, az általam gyűjtött- és fontosnak tartott ismeretanyagot tartalmazza. Köszönöm hogy ezt figyelembe veszitek.
Ha észrevételed vagy javaslatod van, kérlek oszd meg velem a beszeljunkakoraszulesrol@gmail.com email címen.